För att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser placerar vi cookies på din dator, telefon eller läsplatta.

Vanliga frågor
Här har vi på JCM Elektronik samlat de vanligaste frågorna vi får från våra kunder.
Löpande skötsel
Vi rekommenderar att man veckovis tar bort hår och damm som fastnar under AKKA SMART. Drivhjulen och motoraxeln kan påverka körningen om man under en längre tid slarvat med underhållet.
Frågor och svar!
Varför stannar inte AKKA vid vägval?
Svar: Förekommande anledning till att AKKA inte stannar vid vägval är att tejpen inte är korrekt lagd. Mer information om hur man lägger tejpen på rätt sätt finner du i en av videosnuttarna i menyn under ”Video” – ”AKKA SMART tape”.
Smuts och avbrott i tejpen kan också vara en anledning till att AKKA inte stannar vid vägval.
Stannar inte din AKKA trots att du följt instruktionerna ovan är det troligt att någon har gjort en ändring av inställningarna i centralenheten. Då måste man ändra inställningarna i centralenheten igen. Du kan också kontakta oss för mer information.
Vad gör jag om en kontakt är trasig?
Svar: Skicka e-post till info@jcmelektronik.se eller ring oss på 042-14 91 10
Hur får jag tillgång till prislistan?
Svar: Kontakta oss via mejl, telefon eller hemsida. Vi skapar ett konto åt dig genom vilket du får tillgång till våra priser samt manualer.
Hur gör jag en beställning?
Svar: Kontakta oss via hemsidan, skicka ett mail eller ring så hjälper vi dig med en beställning. Du kan också kontakta oss om du har frågor eller funderingar om produkten.
Hur länge kan man köra en AKKA-platta på en laddning?
Svar: Vid användning av AKKA Smart 100/130 kg vilken är vår senaste modell, har man en beräknad körtid per laddning på 8 timmar i sträck.
Är du däremot ägare till vår äldre plattform AKKA Basic ligger den beräknade körtiden per laddning på ungefär 3 timmar. Tänk på att batteritiden blir kortare ju äldre batteriet är.
Vilken navigeringstejp bör jag använda för min AKKA-platta?
Svar: Har du vår äldre plattform AKKA Basic, behöver du AKKA BASIC navigeringstejp 25 mm med art.nr (2517).
Vid användning av AKKA SMART 100/130 kg med art.nr (2523-2) samt (2528-2) använder man AKKA SMART navigeringstejp 19 mm med art.nr (2517-2).
Min AKKA-plattform fungerar varken för slingkörning med vägval eller staketkörning trots programmering genom programmeringsenheten?
Svar: Det är viktigt att veta att det enbart är joysticks med art.nr (2513-2) samt (2513-2L) som kan programmeras in för alla körsätt. Eftersom plattformen inte fungerar för de ovan nämnda användningssätten misstänker jag att du använder dig av Joystick med omkopplare art.nr (2513-3) vilken enbart fungerar för enkel slingkörning och fri körning.
Kvarstår problemet trots användning av rätt styrenhet, bör du kontrollera att inte underlaget är för mörkt. I vissa fall behöver man använda en vit AKKA grundtejp för att skapa en bättre kontrast för den svarta tejpen.
Min plattform har slutat att fungera?
Svar: Kontrollera att alla sladdar/enheter sitter i ordentligt. Kvarstår problemet är det viktigt att man låter batteriet laddas upp över natten. I många liknande fall har man glömt att ladda sin AKKA vilket resulterat i att den slutat fungera.
Kan AKKA-plattformen stå på laddning över sommaruppehållet?
Svar: Nej! Laddas plattformen för länge tar batteriet skada och kommer då inte att fungera lika bra. En laddningstid över en natt är rekommenderad av våra tekniker, för att sedan stängas av för hela sommaruppehållet.